Το Spamming είναι πλέον σύνηθες φαινόμενο και οι λόγοι έξαρσης του είναι κυρίως ενέργειες promotion (Newsletter Campaigns κ.α.) αλλά και η ηλεκτρονική εξαπάτηση. Η μαζική αποστολή – spamming είναι μια λύση που προτιμά ο αποστολέας λόγω του ελάχιστου – μερικές φορές και μηδενικού – κόστους της ενέργειας, η οποία όμως βαρύνει με συνέπειες (αρνητικές) κυρίως τον πάροχο φιλοξενίας και τους παραλήπτες.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, η θέση του παρόχου θα πρέπει να είναι σαφής σχετικά με την αποστολή Spamming – δείτε εδώ τη σχετική αναφορά από SigmaWeb – , ενώ ο “εν δυνάμει αποστολέας”, εάν αποβλέπει σε μια ομαλή και μόνιμη συνεργασία με τον πάροχο του, οφείλει να σεβαστεί και να αντιληφθεί το κόστος των ενεργειών του.
Εμείς θα σας βοηθήσουμε – αρχικά – να αναγνωρίζετε τα spam emails στο inbox σας και – μελλοντικά – να προφυλάξετε το email σας από τέτοιες ενέργειες.
#1. Αναγνωρίστε τα spam emails από τη διεύθυνση του αποστολέα
Ως Spam θεωρούνται τα emails εκείνα τα οποία αποστέλλονται μαζικά & αδιακρίτως σε παραλήπτες οι οποίοι δεν έχουν δηλώσει την επιθυμία να λάβουν email από τον – συνήθως – άγνωστο ή/και αδιευκρίνιστο παραλήπτη. Άλλοτε καταφέρνουν να φτάσουν απευθείας στο Inbox, άλλοτε καταλήγουν στην Ανεπιθύμητη Αλληλογραφία… το μόνο σίγουρο είναι ότι θα πρέπει να είστε ενημερωμένοι σχετικά με το επισφαλές του θέματος ώστε να προστατέψετε τα δεδομένα σας, τις εφαρμογές σας, τον υπολογιστή σας.
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, συνήθως ο αποστολέας είναι άγνωστος ή έχει περίεργη διεύθυνση. Ωστόσο, τέτοιους είδους emails δεν είναι πάντα Spam, καθώς Νewsletter Campaigns που πληρούν όλες τις προϋποθέσεις μιας θεμιτής αποστολής ή αυτοματοποιημένα μηνύματα Reset password – από τη διαχείριση του site – έρχονται συνήθως από άγνωστο αποστολέα.
#2. … από τους συνδέσμους που εμπεριέχουν
Ο κύριος σκοπός ενός spam email είναι να παροτρύνει τον παραλήπτη να επιλέξει το συνημμένο σύνδεσμο. Κάνετε click μόνο σε Links από αποστολείς που γνωρίζετε. Οτιδήποτε άλλο είναι Spam σε ποσοστό 80% + πλέον.
#3. Ελέγξτε την ορθογραφία
Τα περισσότερα spam συνήθως αναγράφουν ασυναρτησίες στο μήνυμα τους ενώ όπως θα έχει τύχει να παρατηρήσετε και οι ίδιοι, εμπεριέχουν ανορθόγραφα λεκτικά, περίεργη σύνταξη και λάθος τονισμένες λέξεις.
#4. Διαβάστε το κείμενο
Οποιοδήποτε email ισχυρίζεται ότι είστε ο νικητής σε ένα διαγωνισμό που δε δηλώσατε ποτέ συμμετοχή, ότι κερδίσατε χρήματα ή κάποιου είδους δώρο είναι απάτη. Μηνύματα επίσης τα οποία σας ζητούν κωδικούς, δεν είναι ποτέ έμπιστα (όλα τα αξιόπιστα websites διαθέτουν εξελιγμένες Login Areas με αυτοματοποιημένα συστήματα Ανάκτησης Κωδικών – Reset Password). Επίσης, αξιοποιήστε τη ρύθμιση στο Mailbox σας να έχετε προεπισκόπηση του μηνύματος πριν το ανοίξετε.
#5. Αποφύγετε συνημμένα αρχεία
Μην επιλέγετε Download αρχείων που είναι από αναξιόπιστες πηγές. Αυτά τα αρχεία συνήθως είναι η δίοδος ιών και κακόβουλων λογισμικών στο PC σας.
Μερικοί τρόποι για να αποτρέψετε τη λήψη Spamming emails είναι να προστατέψετε το email σας όσο καλύτερα μπορείτε. Βοηθηθείτε από τα παρακάτω ενδεικτικά Tips:
#1. Μη δίνετε τόσο εύκολα το email σας online
Eίναι εξαιρετικά εύκολο να υποκλαπεί το email σας όταν το αναγράφετε online & δημόσια σε ένα website προκειμένου να εγγραφείτε σε Mailing list ή για να διεκδικήσετε προϊόν, προσφορά κ.α. Τα “Robots” (scripts που σκανάρουν τα websites για να συλλέξουν emails) μπορούν στη στιγμή να υποκλέψουν χιλιάδες emails. Όταν ζητείσθε να δώσετε προσωπικές πληροφορίες όπως το email σας, επιλέξτε πιο ευρηματικούς τρόπους όπως myname [at] hotmail [dot] com που καθιστούν σχεδόν ανέφικτη την αναγνώριση του email σας από τα “Robots” που παραμονεύουν. Εάν βέβαια το website είναι αξιόπιστο και ασφαλές μπορείτε να εισάγετε το email σας άφοβα.
#2. Δημιουργήστε πολλαπλούς λογαριασμούς
Ένας άλλος τρόπος για να περιορίσετε – αφού πρώτα εντοπίσετε – το spamming είναι να δημιουργήσετε ένα βασικό email λογαριασμό και κάποιους παρεμφερείς. Έτσι, δημιουργείτε ξεχωριστά accounts ανά ενδιαφέρον (π.χ. άλλο για οικονομικά sites, άλλο για ταξιδιωτικά, άλλο για ψυχαγωγικά κ.ο.κ.) και διατηρείτε το βασικό account αγνό και καθαρό για προσωπική χρήση. Αυτά τα ξεχωριστά accounts μπορείτε να τα ρυθμίσετε ως forwarders στο βασικό σας για να μη χρειάζεται να ελέγχετε πολλαπλούς λογαριασμούς. Όταν λοιπόν, δεχθείτε κάποιο spam email μπορείτε αμέσως να ελέγξετε σε ποιον λογαριασμό εστάλη και χωρίς συνέπειες ή σημαντικές απώλειες να διαγράψετε αυτό το account.
#3. Mην απαντάτε ποτέ σε Spam
H μόνη επιτρεπτή ενέργεια ως reaction (αντίδραση) σε ένα Spam email είναι το Blocking & Deleting. H απάντηση (reply) ή η επιλογή του συνδέσμου για απεγγραφή (Unsubscribe link) δε λύνουν το πρόβλημα, αντιθέτως το οξύνουν καθώς επιβεβαιώνουν την εγκυρότητα του email account… και το Spamming συνεχίζεται πιο έντονα!
Report Spamming αναλόγως του προγράμματος που χρησιμοποιείτε:
#1. Βlock & Report > Gmail
Λόγω των αυξημένων φίλτρων Antispam που χρησιμοποιεί το Gmail τα περισσότερα spams τοποθετούνται αυτόματα στον Spam Folder (Ανεπιθύμητη Αλληλογραφία) και μετά 30 ημέρες διαγράφονται. Εάν στο φάκελο αυτό εντοπίσετε email το οποίο δεν είναι Spam επιλέξτε την ένδειξη “Not Spam”. Εάν ωστόσο το spam email φτάσει στο inbox σας επιλέγετε από τη μπάρα εργαλείων “Report Spam” και βοηθάτε έτσι στη βελτίωση των αυτόματων φίλτρων της Gmail.
#2. Βlock & Report > Yahoo
To Υahoo διαθέτει πολύ ισχυρά spam filters, οπότε το 95% των Spams πηγαίνει απευθείας στο spam folder. Στην αντίθετη περίπτωση που εμφανιστεί στο inbox σας επιλέγετε “Report Spam”. Μικρής βοήθειας είναι και η δυνατότητα που σας προσφέρει το Yahoo mail να δημιουργήσετε λίστα Blocked, αν αναλογιστείτε ότι οι Spammers χρησιμοποιούν διαφορετικές email διευθύνσεις και προσωρινά domain names.
#3. Βlock & Report > Outlook
O Οutlook με τις default ρυθμίσεις εγκατάστασης έχει χαμηλά φίλτρα προστασίας, τα οποία μπορείτε να αυξήσετε από: Junk folder > Junk email Options > σε κάθε φίλτρο υπάρχει επεξήγηση για να γνωρίζετε τα όρια.