Το Dropshipping σαν φιλοσοφία αγορών και πωλήσεων δεν είναι κάτι νέο. Ήδη από την δεκαετία των ΄80s υπήρχαν μοντέλα πωλήσεων της μορφής του Dropshipping. Στις μέρες μας, ο όρος Dropshipping έχει λάβει μεγάλη έκταση στους επίδοξους πωλητές που φαντάζονται εύκολο κέρδος, χωρίς να «κουνήσουν το δάκτυλο τους». Η νοοτροπία των επίδοξων dropshippers είναι ότι μπορούν να αποκτήσουν κέρδος, χωρίς επένδυση.
Πόσο όμως κερδοφόρο είναι τελικά το Dropshipping;
Ένα ερώτημα το οποίο πρέπει να απαντηθεί από έναν επίδοξο dropshipper πριν μπει στην διαδικασία να ξεκινήσει το εγχείρημα, είναι αν πραγματικά αξίζει τον κόπο. Οι καθημερινές συνθήκες στις πωλήσεις είναι μεταβαλλόμενες. Η αγορά είναι υπερ-κορεσμένη από προϊόντα, ενώ το recommerce και το βιώσιμο εμπόριο έχουν αυξητικές τάσεις, γεγονότα τα οποία είναι κάθε άλλο παρά εναντίων του Dropshipping.
Τα μειονεκτήματα του Dropshipping φαίνονται πλέον ξεκάθαρα, και για τους εμπόρους, αλλά κυρίως για τους πελάτες οι οποίοι καθορίζουν και τις τάσεις της αγοράς. Ας μην ξεχνάμε ότι το πιο σημαντικό άτομο σε μια επιχείρηση είναι ο πελάτης και ειδικά ο επαναλαμβανόμενος πελάτης. Στην περίπτωση του Dropshipping, δυστυχώς υπάρχουν μειονεκτήματα απέναντι στον πελάτη, με αποτέλεσμα να είναι πολύ εύκολο ως δεδομένο αυτός ο πελάτης εν τέλει να χαθεί.
Ας δούμε λοιπόν μερικά από αυτά τα μειονεκτήματα που ακολουθούν την λογική του Dropshipping:
Ο πελάτης «παραγκωνίζεται»
Στον κόσμο του εμπορίου γενικότερα, αλλά και ειδικότερα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, σπουδαίο ρόλο παίζει η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πελάτη. Από την αρχική παρουσίαση του προϊόντος, στην παραγγελία, μέχρι την τελική παράδοση και το after sales support, είναι μια αλυσίδα η οποία πρέπει να διατηρηθεί σε υψηλό επίπεδο.
Ουσιαστικά, στο dropshipping οι έμποροι, στον βωμό των γρήγορων κερδών «θυσιάζουν» την ποιότητα της πελατειακής εξυπηρέτησης. Δημιουργούν ένα απλό eshop, μετά προχωρούν απευθείας στην πώληση προϊόντων, ανεξάρτητα από τους χρόνους αποστολής, την ποιότητα του προϊόντος και τις δυνατότητες επιστροφής. Στη συνέχεια, οι πελάτες μπορεί να περιμένουν εβδομάδες ως την παράδοση της παραγγελίας τους. Η παραγγελία αποστέλλεται σε ένα πακέτο από άγνωστο αποστολέα και όχι την φίρμα του καταστήματος που έκαναν την αγορά. Πρόσθετα δυστυχώς δεν υπάρχει υποστήριξη σε περιπτώσεις αλλαγής ή επιστροφής καθώς οι διαδικασία είναι περίπλοκη για τον έμπορο και τον πελάτη.
Προωθείται το παραεμπόριο
Ένα φαινόμενο το οποίο συνήθως ακολουθεί το dropshipping είναι αυτό του παραεμπορίου. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις στις οποίες το κατάστημα από το οποίο γίνεται η πώληση να μην είναι νόμιμο και η παραγγελία να μην συνοδεύεται από το αντίστοιχο παραστατικό. Ο έλεγχος δυστυχώς δεν είναι εύκολος και έτσι μέσω του dropshipping, το παραεμπόριο βρίσκει εύφορο έδαφος ενάντια στις νόμιμες επιχειρήσεις, αλλά και στη κοινωνία γενικότερα.
Διαφορετικοί προμηθευτές
Κατά την παραγγελία, δεν είναι δεδομένο ότι τα προϊόντα που επέλεξε ο πελάτης είναι από τον ίδιο προμηθευτή, με αποτέλεσμα η παραγγελία να «σπάει» σε διαφορετικές αποστολές με άλλους χρόνους παράδοσης, συσκευασία κοκ. Ο πελάτης λοιπόν που λαμβάνει ημιτελή την παραγγελία του, θεωρεί ότι έγινε λάθος, προσπαθεί να επικοινωνήσει με το τμήμα υποστήριξης και εν τέλει καταλήγει δυσαρεστημένος.
Χάνεται ο έλεγχος
Με το Dropshipping, δεν υπάρχει δυνατότητα ποιοτικού ελέγχου των προϊόντων με αποτέλεσμα ο dropshipper έμπορος να μην ξέρει εν τέλει τι πουλάει στους πελάτες του. Επίσης δεν μπορεί να έχει εποπτεία της συσκευασίας της παραγγελίας ή της αποστολής των παραγγελιών. Από αυτό καταλαβαίνετε πόσο εύκολο είναι να χάσετε τον πελάτη και σε βάθος χρόνου να μην έχετε παραγγελίες.
Από τα παραπάνω κατανοείτε ότι το Dropshipping δεν είναι τόσο ουτοπικό όσο φαίνεται. Όμως όπως συμβαίνει σε κάθε τι, δεν πρέπει να γενικεύουμε την κατάσταση. Αν κατανοήσει ο επίδοξος dropshipper βαθιά την μέθοδο, τον τρόπο λειτουργίας και τα μειονεκτήματα, τότε ίσως επιτύχει να ελαχιστοποιήσει τα προβλήματα και να αποκτήσει σε βάθος χρόνου, με πολύ δουλειά και έλεγχο, πιστούς πελάτες.
Σε κάθε περίπτωση, το εύκολο «αναίμακτο» χρήμα που ακούγεται ότι αποκτά κάποιος με το Dropshipping, δεν είναι αληθές. Θέλει επαγγελματική αντιμετώπιση, σωστή προώθηση και μάρκετινγκ, ευελιξία και τεχνογνωσία για να υπάρχει μακροσκελής επιτυχία σε αυτό το εγχείρημα.