AWStats vs. Google Analytics Ποια η διαφορά;
Ως ιδιοκτήτες ιστοσελίδων πιθανόν να αναρωτιέστε ποιο είναι το καλύτερο εργαλείο για να μετρήσετε τα στατιστικά ιστοτόπου – πόσους επισκέπτες έχει, αν αυξάνεται η δημοτικότητα της ιστοσελίδας σας κ.λπ. Υπάρχουν διάφορα εργαλεία που παρέχουν με διάφορους τρόπους στατιστικά στοιχεία, ενώ είναι πολύ σύνηθες το ερώτημα: “Πως προκύπτουν διαφορετικά στατιστικά αποτελέσματα, ανάλογα με το εργαλείο μέτρησης στατιστικών όπου θα επιλέξουμε;”
Σήμερα σε αυτό το άρθρο θα σας απαντήσουμε το γιατί συμβαίνει αυτό, εξετάζοντας την στατιστική συμπεριφορά των δύο κορυφαίων και πιο δημοφιλών εργαλείων μέτρησης στατιστικών αποτελεσμάτων: το AWStats και το Google Analytics
Οι στατιστικές αναλύσεις μέσω του AWStats και του Google Analytics διαφέρουν και ο λόγος δεν είναι ότι ένα από τα δύο εργαλεία δείχνει λανθασμένα δεδομένα, αλλά οι διαφορετικές μέθοδοι που χρησιμοποιούν τα εργαλεία αυτά για να αναλύσουν τον αριθμό των επισκεπτών, των συνεδριών, των σελίδων και των επισκέψεων στην ιστοσελίδα σας.
Αν έχετε ήδη δοκιμάσει να χρησιμοποιήσετε και τα δύο εργαλεία, τότε πιθανόν να έχετε παρατηρήσει ότι τα στατιστικά στοιχεία για την ίδια χρονική περίοδο στο Google Analytics δείχνουν λιγότερους χρήστες και λιγότερες σελίδες που έχουν προβληθεί από ό,τι στο AWStats και αυτό οφείλεται στους μηχανισμούς λειτουργίας των δύο αυτών εργαλείων:
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ AWstats;
Το AWStats είναι το δημοφιλέστερο παγκοσμίως εργαλείο του cPanel για την παρακολούθηση των επισκέψεων σε μία ιστοσελίδα. Οι επισκέψεις ομαδοποιούνται σε μήνες, ημέρες και ώρες, καθώς αυτό σας διευκολύνει στο να παρακολουθείτε την αύξηση ή μη του bandwidth. Το εργαλείο παρέχει λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τους χρήστες – διεύθυνση IP, πρόγραμμα περιήγησης, από πού προέρχεται ο χρήστης και άλλα. Το AWStats είναι προσβάσιμο στο cPanel, στο πεδίο Metrics – AWStats.
Το AWStats παρέχει μια λεπτομερή ανάλυση καταγραφών στατιστικών τα οποία προέρχονται μέσω του Server ο οποίος φιλοξενεί μια ιστοσελίδα.
Για να χρησιμοποιήσετε το AWStats δεν χρειάζεται να προβείτε σε ρυθμίσεις ή να προσθέσετε κάποιο κώδικα στην ιστοσελίδα σας. Επίσης, αυτό το εργαλείο δεν χρησιμοποιεί cookies ή κώδικα JavaScript από τα προγράμματα περιήγησης των επισκεπτών. Αντίθετα, το AWStats παρακολουθεί τους επισκέπτες με βάση τις διευθύνσεις IP τους οι οποίες ανακτώνται από τα αρχεία καταγραφής του webserver.
Όλες οι κινήσεις στην ιστοσελίδα καταγράφονται στα αρχεία καταγραφής του server. Τα αρχεία περιέχουν πληροφορίες για τη διεύθυνση IP του επισκέπτη, τι αναζήτησε και που το αναζήτησε, την ημερομηνία, την ώρα κ.α. Μέσω του cPanel > Raw Access μπορείτε να δείτε αυτά τα αρχεία καταγραφής και μέσω του cPanel > Visitors μπορείτε επίσης να τα δείτε τα ίδια σε μορφή πίνακα.
Στατιστικά στοιχεία στο AWStats
Με το AWStats τα στατιστικά στοιχεία που λαμβάνετε είναι παρόμοια με εκείνα του Google Analytics, αλλά διαφορετικά ως προς τον τρόπο συλλογής τους, καθώς αφορούν τον αριθμό των μοναδικών επισκεπτών, των επισκέψεων και των σελίδων όπου κλήθηκαν.
Ως μοναδικός επισκέπτης νοείται μια μοναδική διεύθυνση IP για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Εδώ οι επισκέπτες καταμετρώνται ακόμη και αν είναι άγνωστοι για τα bots του AWStats, όπως αυτόματα scripts, κινήσεις του συστήματος προς την ιστοσελίδα ή το ίδιο το σύστημα της ιστοσελίδας, κινήσεις του διαχειριστή ενός ιστοτόπου ή του developer ο οποίος πραγματοποιεί τη δεδομένη στιγμή εργασίες. Εάν επιθυμείτε να μην παρακολουθούνται ορισμένες διευθύνσεις IP έχετε την δυνατότητα να τις αποκλείσετε από το AWStats.
Οι επισκέψεις στο AWStats βασίζονται σε μία συνεδρία διάρκειας 1 ώρας (σε αντίθεση με το Google Analytics όπου οι συνεδρίες διαρκούν 30 λεπτά), κατά τη διάρκεια του οποίου ο χρήστης έχει δει διάφορες σελίδες από την ιστοσελίδα. Έτσι, 1 επίσκεψη ισοδυναμεί με 1 συνεδρία.
Οι σελίδες στο AWStats είναι επίσης διευθύνσεις URL. Εκτός από τις πραγματικές ιστοσελίδες που περιέχουν κώδικα HTML και έχουν κατάληξη . html, το AWStats μπορεί επίσης να εκλάβει κάθε πηγή ως ιστοσελίδα με κατάληξη που δεν έχει καθοριστεί στο αρχείο ρυθμίσεων του Server.
Το AWStats αντιμετωπίζει επίσης ως επισκέπτη της ιστοσελίδας:
Κάθε διεύθυνση IP στο αρχείο καταγραφής του server, εκτός από τα γνωστά bots (όπως Googlebot, bingbot κ. λπ. ) και τα εξαιρούμενα στο αρχείο ρυθμίσεων
- Άγνωστη για το AWStats μηχανή αναζήτησης, bot ή autoscript,
- Έναν χρήστη που έχει απενεργοποιήσει τα cookies στο πρόγραμμα περιήγησης,
- Έναν χρήστη που έχει απενεργοποιήσει την εκτέλεση κώδικα JavaScript στο πρόγραμμα περιήγησης,
- Μία κίνηση συστήματος προς την ιστοσελίδα από το ίδιο το σύστημα της ιστοσελίδας ή από άλλη εφαρμογή του server,
- Τον διαχειριστή της ιστοσελίδας,
- Έναν αρθρογράφο της ιστοσελίδας
- Ένας μόνο επισκέπτης υπολογίζεται ως μία διεύθυνση IP που χρησιμοποιείται από ένα δίκτυο χρηστών (δίκτυα γραφείου και οικίας με μία διεύθυνση IP),
- Πολλαπλοί επισκέπτες υπολογίζονται ως διαφορετικές διευθύνσεις IP.
Το AWStats «δεν θα μετράει σωστά» τις επισκέψεις όταν:
Ουσιαστικά δεν πρόκειται για λάθος μέτρηση, υπολογίζοντας τις συνισταμένες τις οποίες καταμετρά το Awstats, ωστόσο χάρην επεξήγησης, σας παραθέτουμε τα σημεία στα οποία ο τρόπος υπολογισμού του Awstats «χάνει» επισκέψεις.
- Ιστοσελίδες οι οποίες χρησιμοποιούν CDN (Δίκτυο παράδοσης περιεχομένου) όπως το CloudFlare, όπου οι κλήσεις δεν κατευθύνονται απευθείας στον ιστότοπο αλλλά διαμοιράζονται εντός του δικτύου των Servers του CDN. Στο AWStats εμφανίζονται οι διευθύνσεις IP του CDN, οι οποίες καταγράφηκαν όταν η υπηρεσία CDN ζήτησε το περιεχόμενο της ιστοσελίδας για να το αντιγράψει στους servers της. Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα στατιστικά στοιχεία των επισκεπτών είναι διαθέσιμα στην υπηρεσία CDN.
- Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί webproxy (σύστημα κρυφής μνήμης και επιτάχυνσης ιστού), όπως το SuperCache.
- Ομοίως με την υπηρεσία CDN, ορισμένες από τις κλήσεις δεν θα φτάσουν απευθείας στην ιστοσελίδα και δεν θα υπάρχουν στα αρχεία καταγραφής του server. Έτσι, το AWStats επίσης δεν θα τις παρακολουθεί. Σε αυτές τις περιπτώσεις συνιστούμε τη χρήση του Google Analytics για την παρακολούθηση των επισκέψεων στην ιστοσελίδα σας.
Το AWStats καταμετρά πολύ περισσότερες πρόσθετες πηγές και κινήσεις στην ιστοσελίδα σας, οπότε οι αριθμοί στα στατιστικά του είναι σημαντικά υψηλότεροι ακριβώς λόγω του διαφορετικού τρόπου με τον οποίο μετράει τα δεδομένα.
Πώς λειτουργεί το Google Analytics
Το Google Analytics είναι μια υπηρεσία για την παρακολούθηση και την αναφορά επισκέψεων η οποία στοχεύει στην κατανόηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών. Η ανάλυση σάς επιτρέπει να χρησιμοποιείτε αναφορές, δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, δεδομένα κοινού και δεδομένα bandwidth. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για τους χρήστες σας – μπορείτε να ελέγξετε τα δημογραφικά τους στοιχεία, αν χρησιμοποιούν κινητές ή επιτραπέζιες συσκευές, μπορείτε να ελέγξετε το άμεσο ή το οργανικό bandwidth στην ιστοσελίδα σας, μπορείτε να παρακολουθείτε τα κοινωνικά δίκτυα, τις καμπάνιες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και πολλά άλλα.
Τα δεδομένα που συλλέγονται αποθηκεύονται σε servers της Google. Για να χρησιμοποιήσετε αυτό το εργαλείο πρέπει να εγγραφείτε στο https://analytics. google. com.
Για την παρακολούθηση των επισκεπτών, το Analytics χρησιμοποιεί κώδικα JavaScript σε κάθε σελίδα, σε συνδυασμό με cookies. Κατά τη φόρτωση μιας ιστοσελίδας, ο κώδικας εκτελείται και τα δεδομένα αποστέλλονται στο Analytics.
Μια επίσκεψη ή ένας επισκέπτης καταμετράται μόνο όταν εκτελείται ένα cookie με JavaScript στο πρόγραμμα περιήγησης του επισκέπτη. Εάν κάποιο από τα δύο δεν είναι διαθέσιμο, η επίσκεψη δεν θα καταμετρηθεί.
Στατιστικά στοιχεία στο Google Analytics
Το Google Analytics παρακολουθεί και επεξεργάζεται σημαντικά περισσότερα δεδομένα από το AWStats, καθώς μόνο ένα μέρος από αυτά αφορά τους νέους χρήστες, τους χρήστες γενικά, τις συνεδρίες, τις προβολές σελίδων, τις μοναδικές προβολές σελίδων, το Bounce Rate, τα ποσοστά εγκατάλειψης των σελίδων και άλλα.
Παρόμοια με τα δεδομένα του AWStats, τα οποία διαφέρουν ως προς τον τρόπο καταμέτρησης είναι τα New User, Session και Page views.
Στο Google Analytics ως νέος χρήστης νοείται ένας επισκέπτης που έχει ένα μοναδικό client ID στο cookie. Στην πραγματικότητα ένας χρήστης μπορεί να μην είναι νέος εάν έχει αφαιρέσει τα cookies από το πρόγραμμα περιήγησης, εάν έχει ανοίξει την ιστοσελίδα σε άλλο πρόγραμμα περιήγησης (browser), εάν χρησιμοποιεί μια εφαρμογή για τον αποκλεισμό των cookies ή εάν κάνει ιδιωτική περιήγηση.
Η συνεδρία στο Google Analytics βασίζεται κατά κανόνα σε χρονικό διάστημα μισής ώρας, αλλά μπορεί να αλλάξει από τις ρυθμίσεις του. Εάν ένας χρήστης που περιηγείται στην ιστοσελίδα, την εγκαταλείψει για περισσότερα από 30 λεπτά και στη συνέχεια την ανοίξει ξανά, αυτό θα καταμετρηθεί ως δύο επισκέψεις, δύο συνεδρίες. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι για την καταμέτρηση μιας νέας συνεδρίας στο Analytics μπορεί να υπάρχουν πολλά πιθανά σενάρια.
Προβολές σελίδων για το Google Analytics: Μια σελίδα μετράται μόνο όταν έχει τοποθετηθεί ένας κώδικας παρακολούθησης (tracking code). Το εργαλείο μετρά μόνο σελίδες HTML με κώδικα παρακολούθησης. Καμία από τις άλλες πηγές της ιστοσελίδας δεν υπολογίζεται ως σελίδα.
Το Google Analytics μετρά μια επίσκεψη στον ιστότοπο όταν:
- Ο επισκέπτης δεν έχει απενεργοποιήσει τα cookies και τον κώδικα JavaScript στο πρόγραμμα περιήγησης.
- Η ιστοσελίδα που φορτώνεται περιέχει τον κώδικα JS για την παρακολούθηση.
Το Analytics «δεν θα μετρήσει σωστά» τις επισκέψεις όταν:
Αντίστοιχα με το εργαλείο καταμέτρησης στατιστικών AwStats, ουσιαστικά δεν πρόκειται για σωστή ή λάθος καταμέτρηση, λαμβάνοντας υπόψη τον τρόπο συλλογής στοιχείων του εκάστοτε εργαλείου, ωστόσο χάρην επεξήγησης σας παραθέτουμε τα σημεία στα οποία ο τρόπος υπολογισμού του Google Analytics «χάνει» επισκέψεις.
- Ο επισκέπτης έχει απενεργοποιήσει τα cookies ή/και τον Κώδικα JavaScript στο πρόγραμμα περιήγησης.
- Η σελίδα δεν έχει φορτωθεί πλήρως.
- Ο κώδικας παρακολούθησης δεν φορτώθηκε.
- Ο επισκέπτης είναι bot ή ένα autoscript που δεν υποστηρίζει JavaScript.
AWStats ή GoogleAnalytics; Ή και οι δύο!
Το AWStats είναι το κατάλληλο εργαλείο για εσάς αν ψάχνετε απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως:
- Η ιστοσελίδα σας ανιχνεύεται από bots και ποια είναι αυτά;
- Ποιες διευθύνσεις IP αυξάνουν περισσότερο το bandwidth/τον αριθμό των επισκέψεων;
- Ποια πηγή από την ιστοσελίδα σας φορτώνει πιο συχνά και πόσα hits έχει;
- Ποιοι τύποι αρχείων κάνουν loading πιο συχνά και ποιοι είναι οι πιο συχνά download πηγές από την ιστοσελίδα σας;
- Πόσο bandwidth (MB, GB) δημιουργείται από τους επισκέπτες;
- Τι μηνύματα σφάλματος στέλνει η ιστοσελίδα σας;
- Λείπουν πηγές που επιστρέφουν σφάλμα 404;
- Υπάρχει σύνδεση με τις πηγές της ιστοσελίδας σας;
- Πώς να χρησιμοποιήσετε το AWStats για την ανάλυση του χρόνου CPU που χρησιμοποιείται.
Το Google Analytics είναι το κατάλληλο εργαλείο για εσάς αν ψάχνετε απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως:
- Πόσους μοναδικούς επισκέπτες έχει η ιστοσελίδα σας ανά ημέρα/εβδομάδα/μήνα;
- Από πού προέρχονται οι χρήστες και τι κάνουν στην ιστοσελίδα σας;
- Ποιες είναι οι λέξεις-κλειδιά που οδηγούν τους επισκέπτες στην ιστοσελίδα σας;
- Μπορώ να παρακολουθώ σε πραγματικό χρόνο τους επισκέπτες στην ιστοσελίδα μου; Πόσοι επισκέπτες είναι αυτή τη στιγμή online, επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα μου από κινητό ή υπολογιστή, ποιες είναι οι κύριες σελίδες που είδαν;
- Ποιες είναι οι πηγές του bandwidth – άμεσο και οργανικό bandwidth, επισκέψεις από παραπομπές άλλων ιστοσελίδων, αναζήτηση επί πληρωμή, bandwidth σε κοινωνικά δίκτυα, καμπάνιες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κ. λπ
- Πώς να παρακολουθείτε τη συμπεριφορά των καταναλωτών στην ιστοσελίδα και τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο της ιστοσελίδας;
- Ποιο είναι το ποσοστό των επισκέψεων που οδήγησαν σε επίτευξη των ταμειακών στόχων για μια συγκεκριμένη περίοδο;
- Μπορώ να παρακολουθώ έναν επισκέπτη που βλέπει διαφορετικά domains της ιστοσελιδας;
- Μπορώ να λάβω λεπτομερείς αναφορές και να τις λαμβάνω και μέσω email;
Συμβουλή: Ανάλογα με τους στόχους σας, σας συνιστούμε να χρησιμοποιήσετε και τα δύο εργαλεία. Αφού γνωρίζετε ήδη σε τι διαφέρουν τα δύο εργαλεία και με ποιον τρόπο συλλέγονται και επεξεργάζονται τα στατιστικά στοιχεία, θα είστε σε θέση να χρησιμοποιήσετε καθένα από τα εργαλεία με τον κατάλληλο τρόπο.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το AWStats για να σας παρέχει πληροφορίες σχετικά με το bandwidth και τις πηγές πρόσβασης στην ιστοσελίδα απευθείας από τα αρχεία καταγραφής που δημιουργούνται στον server. Από την άλλη πλευρά, θα χρειαστείτε επίσης το Analytics, το οποίο είναι ένα θαυμάσιο εργαλείο για την έρευνα, την ανάλυση και την παρουσίαση της ιστοσελίδας, τη συμπεριφορά των καταναλωτών και τον σχεδιασμό στρατηγικών μάρκετινγκ. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορείτε να ελέγχετε αν οι προωθητικές ενέργειες, οι αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα ή οι αλλαγές στην ιστοσελίδα σας επιτυγχάνουν τους στόχους τους.
Ελπίζουμε το άρθρο μας να σας βοηθήσει να κατανοήσετε τον τρόπο λειτουργίας των δύο αυτών καταμέτρησης στατιστικών και να τα αξιοποιήσετε στο έπακρο ανάλογα με την σκοπιά που καταμετρούν τα δεδομένα σας.