Πριν από 2-3 χρόνια τα Apps (οι εφαρμογές δηλαδή) μεσουρανούσαν στο διαδίκτυο και μάλιστα μεγάλα sites έφταναν στο σημείο να δημιουργούν εφαρμογές για μεμονωμένο τμήμα των υπηρεσιών τους προκειμένου να εξυπηρετήσουν τους web users που χρησιμοποιούσαν για την πλοήγηση τους smart συσκευές (κινητά, tablets κ.α.). Αυτό συνέβαινε κυρίως λόγω του χαοτικού όγκου των sites που καθιστούσαν δύσκολη την πλοήγηση μέσω των smart devices κι έπρεπε με κάποιο τρόπο να απλουστευθεί η διαδικασία όσο το δυνατόν περισσότερο. Αυτός ο τρόπος ήταν τα Mobile Apps.
Επιπλέον, η Responsive τεχνολογία δεν είχε διαδοθεί ακόμα με αποτέλεσμα τα sites να είναι δυσλειτουργικά σε συσκευές πλην των desktops και laptops.
Η λύση ήρθε από τους κατασκευαστές εφαρμογών (Αpp developers). Βέβαια η κατασκευή ήταν και εξακολουθεί να είναι δαπανηρή καθώς το κάθε λειτουργικό θέλει και την εφαρμογή του (άλλη για Windows, άλλη για iOS, άλλη για Android!).
Tα applications λοιπόν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έγιναν trend, δημιουργήθηκαν εφαρμογές για οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί ο ανθρώπινος νους – για online booking, για παιχνίδια, για ασκησιολόγιο, για περίπτερα τύπου και άλλα πολλά.
Πλέον τα “έξυπνα” κινητά – απο κατασκευής – έρχονται με πληθώρα εφαρμογών (για τον καιρό, μετοχές, χάρτες και άλλα πολλά) που ενεδεχομένως να μη χρησιμοποιηθούν και ποτέ. Το App Store φαντάζει περισσότερο με ταλαιπωρία λόγω των ατελείωτων & παρεμφερών εφαρμογών που διατίθενται… παρά διευκόλυνση. Δωρεάν, επί πληρωμής, με Advanced versions κτλ. Πολύ φασαρία, λοιπόν, για το τίποτε;
Οι αναλυτές, εν έτη 2014, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το Trend αυτό (app για όλα) φθίνει σιγά σιγά λόγω της συμβατότητας των websites με τις κινητές συσκευές. Η επέλαση του Responsive Design αποτέλεσε φραγμό στην ανάπτυξη των εφαρμογών κι αυτό αποδεικνύεται και στατιστικά με ιδιοκτήτες sites νε μετρούν έως και 13 φορές περισσότερη δραστηριότητα στα mobile sites τους απ’ ό,τι στις εφαρμογές τους.
Όπως συμβαίνει και τις περισσότερες φορές, τα apps έγιναν trend λόγω της δημοφιλίας ορισμένων εφαρμογών – δημοφιλία που επικεντρώνεται περισσότερο στον αριθμό των downloads παρά στην πραγματική χρηστικότητα τους. Έρευνες στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν καταγράψει ότι ο μέσος όρος χρηστών των smartphones από τις 30 σχεδόν εφαρμογές που έχουν εγκαταστήσει στις συσκευές τους χρησιμοποιούν περίπου τις 10, ωστόσο δεν είναι καθόλου εύκολο να καταλήξουμε σε ένα “αυστηρό” & απόλυτο συμπέρασμα, ότι τα apps ήταν trend και πέρασε!
Η αντικατάσταση τους από τα mobile – responsive sites δεν είναι καθολική, γιατί καθημερινά χρησιμοποιούμε πολλαπλές εφαρμογές, όπως camera, facebook, instagram, whats app, viber, angry birds, μουσική, dropbox κ.α. μέσα από τις συσκευές μας. Οπότε θα ήταν ιδιαίτερα ανεύθυνο να πούμε ότι η τεχνολογία των εφαρμογών οδεύει προς το τέλος γιατί συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Είναι τόσο χρηστικές και διευκολύνουν τις συνηθέστερες ανάγκες μας σε καθημερινή βάση, όπως αυτή της επικοινωνίας, της πληροφόρησης, της διασκέδασης, που ίσως δεν νοείται smart device χωρίς αυτές.
Αυτό που θα μπορούσαμε να πούμε ότι τελειώνει είναι η κατασκευή εφαρμογών έτσι απλά ως trend, καθώς apps που δεν εξυπηρετούν κανέναν απολύτως σκοπό αλλά δημιουργήθηκαν χάριν μόδας, είναι λογικό κι αναμενόμενο να καταργηθούν. Η συντήρηση των εφαρμογών (maintenance & updated versions) απαιτεί κόστος κι εάν η εφαρμογή δεν καταφέρνει να κάνει απόσβεση της επένδυσης τότε η συντήρηση της είναι ασύμφορη. Με τις συνεχόμενες επίσης αναβαθμίσεις των OS (λειτουργικών συστημάτων) οι updated versions των εφαρμογών είναι επιτακτική ανάγκη για τη βιωσιμότητα τους. Κι εδώ έρχεται το θέμα του κόστους όπου πλέον μόνο οι δημοφιλείς εφαρμογές μπορούν να ανταπεξέλθουν.
Το φαινόμενο των apps οδήγησε μάλιστα πολλές start up εταιρείες στην κατασκευή μιας εφαρμογής με μοναδικό και απώτερο στόχο να πωληθεί η εφαρμογή και τα δικαιώματα της σε κάποια μεγαλύτερη εταιρεία. Ενδεικτικά να σας παραθέσουμε κάποια τέτοια παραδείγματα με αστρονομικά ποσά εξαγοράς:
–> Instagram – $ 1 δις (εξαγοράστηκε από το Facebook)
–> Skype – $ 8.5 δις (εξαγοράστηκε από τη Microsoft)
–> WhatsApp – $ 19 δις (εξαγοράστηκε από το Facebook)